En Ger
Login:
Heslo:
! Akce !
  • Při nákupu nad 2500,-Kč včetně DPH Vám nebude účtován poplatek za doručení
cara







horni zaobleni
Stavím model EXTRA 330

Stavím model EXTRA 330.  Na pokračování ...

 

Autor: Ing. Radek Novotný, 12.11.2006

 

12.11.2006 ... Začátek stavby

 

Při volbě modelu na zimu, který bude schopen slušně zalétat, nosit lyže, a vlétě kola a plováky, jsem neváhal a sáhnul po krabici s modelem EXTRA 330 ve verzi ARF o rozpětí 944mm. Jde o model líbivých tvarů, které nezapřou svou předlohu. Model je celý prefabrikován z jemně vypěněného extrudovaného polystyrenu. Doporučený pohon tvoří soustava AC motoru MMG22-15D s vrtulí 10x4,7 a LiPoly 3-článkem 1250mAh. Od tohoto pohonu se očekává tah přes 800g, což je na tento model až, až. Spíše už mám v plánu otestovat vrtuli 9x5, se kterou jsem byl se stejným motorem, a v obdobném modelu, více než spokojen.

 

Tak nyní už k vlastní stavbě... Po zkušenosti s polystyrenovými modely mých kolegů, které po jisté době používání na sobě nesly jisté známky ušpinění, jsem se rozhodl opatřit model povrchovou úpravou, která by se tak lehce nezašpinila. S ohledem na cenu a materiál volba padla na stříbrný Balakryl. Takže po vybalení všech hlavních polystyrenových dílů jsem nejdříve použil smirkový papír o zrnitosti 400 (doporučuji i více), a velice JEMNĚ jsem tahy jedním směrem srovnal veškeré nerovnosti povrchu trupu a křídel.

 

 

 

Po rozhodnutí dát modelu stříbrné základní zbarvení jsem zakoupil kilovku stříbrného lesklého Balakrylu (Kč 150, menší bohužel neměli...) a s pomocí půlky houbičky na nádobí jsem lehce, ale rovnoměrné, vetřel barvu do povrchu po celé ploše povrchu. Nejdříve jsem se zděsil výsledku - povrch byl až neuvěřitelně flekatý..., ale po radě od kolegů jsem aplikoval ještě jednu vrstvu balakrylu.

 

 

 

 

 Poté model vypadal již lépe, ale i v tomto okamžiku byly i po zaschnutí  stále vidět tahy houbičkou. Tak jsem se rozmýšlel, zda čekat celý víkend, než po neděli otevřou v papírnictví a já pořídím na balakryl fixírku, a nebo použiji zbytek stříbrného akrylového auto-emailu ve spreji, který normálně sice polystyren spolehlivě rozleptá, ale po uzavření pórů balakrylem je "prý" aplikace zcela bezpečná.

Zvolil jsem druhou variantu (nechtělo se mi čekat) a nastříkal jsem křídlo auto-sprejem. Stříkal jsem lehce ve dvou tenkých vrstvách ze vzdálenosti 30-40cm, a pro jistotu jsem povrch křídla ihned po nastříkání ofoukával studeným fénem. Křídlo se ani trochu nenaleptalo a získalo perfektní jemný a celistvý stříbrný povrch. Tento způsob budu rozhodně opakovat i při stavbě příštího modelu z extrudovaného polystyrenu pěněného do formy, Zlín Z-50LS z naší nabídky.

 

 

 

Ůplně stejně jsem postupoval s trupem, jen je nutno připomenout, že primární vrstvy Balakrylem musí zakrývat kompletně celý stříkaný povrch bez artefaktů, jinak hrozí poleptání povrchu, a nutnost následného tmelení. Kryty kol a kryt motoru jsou nastříkány rovnou, bez balakrylu.

Pro méně zkušené modeláře bych doporučil povrch natírat bílým lesklým Balakrylem. Perfektně kryje a tvoří velice hezký a pololesklý bílý povrch, který se nešpiní a při odření po tvrdém přistání nejsou šrámy do polystyrenu tak viditelné jako u stříbrného modelu. Rovněž není třeba model nakonec stříkat sprejem...

Po vyschnutí barvy následovlo vlepení uhlíkové trubkové výztuhy do křídla. Po ozkoušení originálního lepidla v tubičce dodávané ve stavebnici toto nedoporučuji. Spíše než jako udávaný epoxid na mne působí jako pružný silikon. Možná je to tak správně, nevím, ale já radši sáhl po osvědčené plastové lahvičce s CA (cyanoakrylat) vteřinovým lepidlem určeným pro polystyren (styro).

Po trubkové výztuži křídla následovalo vlepení kormidel. Vše šlo hladce bez jakýchkoli potíží. Jen jsem si všiml, že oproti návodu jsem nejdříve nevlepil do trupu řiditelné ostruhové kolo, a pak kormidla.  Po prohlédnutí jsem si ale jistý, že kolo půjde vlepit i později.

 

Zatím jse si tedy model v tomto stavu volně sesadil dohromady, a pokochal se pohledem na celostříbrný letoun. Stříbrná byla DOBRÁ volba! Po převážení takto barevně upraveného modelu byl váhový přírůstek pouhých 6-7gramů, tedy absolutně zanedbatelné vzhledem k velikosti a plošnému zatížení modelu.

 

 

 

Teď nechám model chvíli odpočívat a vrátím se ke stavbě zas v týdnu, až bude čas.

 

 

15.11.2006 ... Model dostal samolepící obtisky

 

Po zkušenostech s minulým modelem jsem náběžnou hranu křídla "zesílil" 25mm proužkem běžné reklamní samolepící fólie, která uchrání náběžnou hranu křídla od "osekání" při hrubších přistáních a také přistáních ve vyšší trávě. Proužek stejné fólie o šíři 15mm jsem rovněž použil pro zakrytí drážky uhlíkové výstuhy křídla. Teprve potom jsem se pustil do lepení ostatních samolepících obtisků.

Samolepící obtisky jsem použil originální, dodávané s modelem. Jejich aplikace je jednoduchá. Model jsem v místě obtisků potřel hadříkem namočeným v jarové vodě (pro ty kdo nikdy nemyli nádobí, Jar je mycí prostředek umožňující odstranění nečistot a mastnot z hrnců a talířů... :-). Po té jsem obtisky sejmul a aplikoval na příslušné místo. Lehce jsem je po celé ploše uhladil, a doladil jejich umístění. Na povrchu navlhčeném jarovou vodou lze obtisky i posouvat, a nebo je znovu a znovu snímat a přikládat bez poškození obtisku či povrchu modelu. Jejich finální uhlazení provedeme až po vyschnutí jarové vody, kdy se samolepící obtisky stanou opět velmi lepivými.

 

 

 

25.11.2006 ... Model dostal AC motor a ostatní výbavu (vč. serv, přijímače, a AC regulátoru). 

 

Konečně jsem ve chvilce volna osadil model doporučeným motorem MMG22-15D. S vrtulí MMG 9x4.7SF by měl táhnout téměř 800g. Motor jde instalovat bez problému, jen si musíme dát pozor, abychom kratší stranu lože motoru umístili dolů. Tímto je zabezpečeno předepsané potlačení motoru. Kdybych to neudělal, model by se při motorovém letu "vzpínal".

 

Morové duralové lože a AC motor MMG22-12D

 

Serva na křidélka jsem použil 2x SG-90 a na ocasní plochy 2x SG-50. Serva jsou to rychlá a velice odolná. Do připravených otvorů se zasouvají hezky natěsno, a pak jen potřebují zakápnout kolem patek kapkou vteřinového lepidla (na polystyren). Tento způsob uchycení je odolný, a v případě demontáže lze serva opět vyloupnout.. Samozřejmě jde použít i levnější typ MMG-84D, a nebo kterékoliv mikroservo s hmotností 5-10 gramů, s obdobnými rozměry a parametry.

 

Přijímač je osvědčený typ MMG-R5P, v mém případě pro pásmo 35MHz. Serva křidélek jsou připojena na stejný kanál (č.1) paralelně s pomocí servo V-kabelu. Ostatní serva a AC regulátor jsou připojena přímo do přijímače (výškovka kanál č. 2, směrovka kanál č. 4, motor kanál č.3). Přijímač je umístěn na suchém zipu nad větracím otvorem na spodní straně trupu za křídlem. Regulátor je ze společné sady prodávané s motorem, v tomto případě 25 Ampérový, ale i 15 či 18 Ampérový by postačil. Jelikož ale 25A váži stejně jako 18 Ampérový 21g, včetně vodičů, tak není co řešit.

 

 

Ještě táhla kormidel, ostruhové kolo, a model je hotov. Jen už bude čekat na můj další volný čas a bezvětrné a bezdeštivé počasí pro svůj první start.

 

 

13.4.2007 ... První zálet..., nedisciplína, a stavebnice v 'rozsypu'... 

 

Tak dnes jsem byl na záletech... Vítr mírný, plocha letiště v Pesvicích u Chomutova čerstvě posekána, a čas i chuť zalétat Extru. 3-články LiPol 1250mAh jsou nabity a jde se na to. Seřídil jsem táhla kormidel a křidélek (křidélka pro první let obě 1mm nahoru aby křídlo bylo mírně v negativu) nastavil smysly výchylek na vysílači. Ještě jsem si všiml, že všechny výchylky kormidel i křidélek jsou DOST VELIKÉ, ale jak jsem chtěl mít již model ve vzduchu, nechal jsem to být. To musí ruce uřídit...

První start jsme provedli z ruky. Model vystartoval trochu uhýbajíc doleva, ale po opatrném nastoupání na půl plynu do dostatečné výšky byl dotrimován do rovného letu. Kombinace motoru s 3-článkem dává modelu excelentní výkon. Jen jsem pocítil, že výchylky na výškovce jsou nastaveny tak veliké, že se model jen stěží dal řídit. Disciplinovaný RC pilot by co nejdříve přistál, a upravil by ihned výchylky na páce serva nebo na vysílači, ale já, NEDISCIPLINOVANÝ RC pilot, jsem si ještě před přistáním chtěl střihnout alespoň ještě jeden výkrut...  Tak jsem si ho tam dal! Při necitlivém potlačení při poloze na zádech se model utrhl vlivem velké výchylky výškovky do roury a již nekontrolovaně se za veliké rychlosti rozbil o naši matičku zem.

 

Výsledek: Nalomené křídlo kousek od kořene, vytržené křidélko a rozlomený trup. Přední motorový kryt to přežil jen díky tomu, že byl celý zevnitř podlepen průhlednou lepící páskou, která ho neuvěřitelně zpevnila. Chytře je vyřešeno uložení motoru na hliníkový profilovaný plech, který při případné havárii tvoří destrukční zónu a svým ohnutím tak uchrání motor před poškozením. Zpětné vyrovnání lože je snadné jen s pomocí plochých kleští.

 

Ještě týž večer jsem vše během 3/4 hodinky opravil. Na větší plochy používám Purex, kde potřu vnitřní části lomu kromě cca. 3mm okraje, na který použiji vteřinové CA lepidlo (v tomto případě typ STYRO). Po přiložení obou lepených kusů do správné pozice spoje z vnější postříkám CA aktivátorem, a během pár vteřin jsou krásně zafixované, a Purex nemá šanci přes tenký spoj vtěřiňákem probublat na povrch. Výsledek opravy je dobrý, na vzhledu ani na souměrnosti modelu není nic znát. Prohnuté části krytu motoru po havárii šly znovu vyrovnat po mírném nahřátí vysoušečem vlasů.

 

 

14.4.2007 ... Druhý zálet, disciplína, a super polétání s modelem...

 

Tak druhý zálet tohoto akrobata již proběhl tak jak se má, tedy v klidu a s omezenými výchylkami.

 

 

Nastavení  výchylek pro zaletání bylo následující - měřeno v nejširším místě ovládané plochy:

Směrovka +30mm, -30mm

Výškovka +25mm, -25mm

Křidélka +12mm, -8mm , obě nastaveny 1mm nahoru do negativu křídla

 

Současné nastavení  výchylek pro příjemné akrobatické polétání:

Směrovka +30mm, -30mm  (stačí i na nožový let)

Výškovka +12mm, -12mm

Křidélka +12mm, -8mm, obě nastaveny 1mm nahoru do negativu křídla

Letová hmotnost vč. baterie (a opravy) 555g.

 

Poloha těžiště se osvědčila 60mm od náběžné hrany křídla.

 

Pro létání rozhodně doporučuji vrtuli 10x4.7SF, motor s ní má úžasný tah a proudový odběr je s touto vrtulí za letu je rovněž slušný. Nezkoušejte na stojícím modelu plný výkon motoru příliš dlouho, neboť motor má takto veliký statický proudový odběr, a mohlo by dojít k jeho přehřátí. 

 

Model létá stabilně, nikam nepřepadává a po vytrimování létá akrobatické obraty nádherně souměrně. Start je ze země na plný plyn je možný již po 1m rozjezdu, ale starty na půl plynu působí více maketově - jako start opravdového letounu. Přistávání je možné s malým plynem a nebo s i vypnutým motorem a zabrzděnou vrtulí. Starty i přistání samozřejmě směrujeme proti větru. Létání zvládne i méně zkušený RC pilot, ale zalétání a dotrimování přenechte někomu zkušenějšímu.

 

 

Nezapomeňte na vyvážení nové vrtule, alespoň jednoduše staticky na rovnováhu L/P strana. Osvědčilo se mi lehké odbrušování hrubším smirkem "v ruce" na rubové straně vrtule, a následné vyhlazení jemným brusným papírem. Vrtule při broušení leží na stole. Rovněž se mi osvědčilo přestříknutí vrtule barevným auto-sprejem, kde na lehčí stranu aplikujeme po částečném vybroušení více vrstev než na tu těžší. S takto upravenou vrtulí má motor tichý svištivý zvuk bez zbytečných vibrací modelu a drnčení motorového lože.

 

Video z létání s již opraveným modelem lze shlédnout na stránce e-shopu:  EXTRA 330 ARF .

 

Nyní přichází další úkol - na léto vybavit model plováky, pro starty a přistání z vody.

dolni zaobleni
Vyhledávání
cara

» Hlavní stránka | Produkty | Testy a ukázky | Košík | Objednávky | O nás a obchodní podmínky | Kontakt «
Počet návštěvníků: 490837   |   Telefon: (+420) 732280846   |   Email:info@montymodel.com