En Ger
Login:
Heslo:
! Akce !
  • Při nákupu nad 2500,-Kč včetně DPH Vám nebude účtován poplatek za doručení
cara







horni zaobleni
Fokker DR I

Fokker DR I. s AC motorem z CD-ROM

 

Autor: Ing. Radek Novotný, 17.4.2006

 

Předem musím podotknout, že tohoto krasavce stavěl můj bratr L. Novotný, několikanásobný mistr ČR v kategorii F3K a výborný modelář. Já jsem si dal jen za úkol ho experimentálně vybavit pohonem vlastní konstrukce, upraveným z motorku z CD-ROM. 

 

Nebarvená stavebnice byla vyrobena dnes již zaniklou firmou (či jen zaniklým oddělěním výroby modelů...) FORMOPLAST. Kvalita stavebnice byla udajně vinikající, s velice věrným zpracováním z dobrého a houževnatého, jemně pěněného poptronu.

 

Stavba modelu samotná prý byla příjemná a jednoduchá.

 

Základní parametry modelu:

Rozpětí:                     785mm

Délka:                        630mm

Letová hmotnost:    366g

Ovládání:                   směrovka, výškovka, motor

Ostatní výbava:         přijímač MMG-R5P, 2x servo TP SG-50 Select., AC reg. MGM Easy12

 

Tento model jsem obdržel s motorem MBK-350, který byl vyroben stejnou firmou a doporučen jako nejvhodnější varianta pro tyto modely. S vrtulí 10x4,7 a dvoučlánkem dával staticky tah 320g při odběru něco přes 6A. Motor to je dobrý, ale osadit takový model vlastním motorem je VÝZVA!

 

 

 

Po mnoha pokusech a měřeních AC motorků z CD-ROM mechanik jsem dospěl k názoru, že za pokus by to stálo. A zde je výsledek...

 

Samotný motor je povedený trpaslík s kuličkovými ložisky a ferro-magnetickým prstencem rotoru. Vymontován byl z CD mechaniky značky IMES.

 

Vnější průměr rotoru je 24mm, samotný stator o průměru 20mm má tloušťku 6mm a nese 25 závitů Cu drátu o průměru 0,315mm zapojených do hvězdy. Vlastní popis způsobu navíjení je popsán v jiném článku  "Úprava vinutí AC motoru BL 24-08-21".

 

Tabulka 1. 

Výsledky měření AC motoru.

IMES pr. 24 mm BB, Tl.6mm   LiPoly 800mAh/10C
CD20/6/25 25 z. 0,315 mm CuL      
Vrtule    6x3 GWS 6x3 CAM 7x3,5 GWS 8x4GWS 9x5GWS
Napětí      [V] 7,4 7,4 7,4 7,4 7,4
Otáčky  [ot/min] x x x x x
Proud       [A] 1,62 1,98 1,95 2,85 3,6
Stat. tah   [g] 113 115 135 176 174
St/I [g/A] 69,75 58,08 69,23 61,75 48,33
Pin [W] 11,99 14,65 14,43 21,09 26,64
Napětí      [V] 11,1 11,1 11,1 11,1 11,1
Otáčky  [ot/min] x x x x x
Proud       [A] 2,8 3,33 3,32 4,8  
Stat. tah   [g] 215 220 252 280  
St/I [g/A] 76,79 66,07 75,90 58,33  
Pin [W] 31,08 36,96 36,85 53,28  

 

 

Motor je vlepen vteřinovým lepidlem do uhlíkové trubky, jejíž délka je v tomto případě přesně určena vzdáleností motorové přepážky od přední hrany motorového krytu. Na druhé straně je trubka vlepena stejným lepidlem do trojcípé laminátové příruby (zakoupeno v některé modelářské prodejně...). Tato konstrukce je dostatečně odolná a slouží téměř půl roku bez jediného problému.

 

 

 

Jiný CD motorek, běžně s kluznými mosaznými ložisky, lze rovněž použít, jen jej musíme sem tam promazat řídkou vazelínou nebo olejem (do šicích strojů).

 

Dle výsledků jsem vybral vrtuli GWS 8x4HD, a pro pohon tříčlánek DYNAM 800mAh/10C a 850mAh/15C. Staticky má motor odběr 4,8A, při kterém se motor po cca. 15s začne zahřívat. Za letu odhaduji odběr někde kolem 4A, s ohledem na malou rychlost letu, veliký čelní odpor a samotnou hmotnost modelu. I s plným plynem se motor hřeje za letu jen mírně, a není zde žádné nebezpečí přehřátí.

 

Nicméně, model s tímto motorem skutečně létá! Za letu vypadá absolutně fantasticky, a je schopen startovat (s citem) i z nízce střižené trávy. Akrobacie je v tomto případě nesmysl, zvláště když Fokker bojuje i s jakýmkoliv větrným poryvem. Přistávání je rovněž efektní, a je nutno přistávat pod malým plynem. Doba letu je 15 - 18minut.

 

Nyní plánuji navrhnout pohon na základě motoru BL 24-08-21. Tento motor má velice nízkou hmotnost, a svou konstrukcí se dobře hodí pro upevnění na přední motorovou přepážku Fokkeru. Svým průměrem statoru 24mm si také lehce poradí i s vrtulemi větších průměrů a pohonem na 2-článek LiPol.

 

 

4.6.2007

 

Dnes jsem nainstaloval a ke své plné spokojenosti otestoval zmiňovaný motor BL 24-08-21 ve Fokkeru. Původní vinutí 21-závity do trojúhelníku jsem odstranil a nahradil ho vinutím o 15 závitech drátu 2x0,32mm zapojeným do hvězdy. Popis úpravy vinutí přinášíme na jiném místě webu. Důvod výměny vinutí byl zřejmý - chtěl jsem použít staré LiPol 2-články, které nebyly schopny dodávat stabilně více než 7A bez nadměrného zahřívání, a také použít vrtuli o průměru 9 palců, tedy konkrétně 9x4,7SF. Vrtule menšího průměru vykazuje zbytečné ztráty u tohoto modelu s tupým čelem s velkým čelním odporem a na druhou stranu větší vrule než 9 palců zase již nepůsobí dostatečně maketově.

 

 

 

Montáž samotné příruby na čelní přepážku modelu je jednoduchá, pouze třemi malými vruty. Nově navinutý motor v kombinaci se starým měkým dvoučlánkem 1200mAh/8C a vrtulí 9x4.7 SF dává modelu dostatečnou sílu pro létání i za mírného větru a i pro přemet z přímého letu. Max. statický odběr se pohybuje kolem 6A, za letu je to ještě o cca. 1A méně, což umožňuje až 20 minutové lety. Model ůplně v pohodě startuje na půl plynu z posekané trávy a na malý plyn krásně pomalu dosedá při přistání. Jeho minimální rychlost s malým plynem a lehkým přitažením je zhruba stejná jako rychlost želvy na procházce...

 

Původně instalovaný CD motorek těď plánuji použít v malém EPP modelu FW-190, který je již ve fázi výkresu. Vinutí bude samozřejmě upraveno dle nových požadavků na odběr, velikost vrtule, použité zdroje a rychlost modelu.

 

 

dolni zaobleni
Vyhledávání
cara

» Hlavní stránka | Produkty | Testy a ukázky | Košík | Objednávky | O nás a obchodní podmínky | Kontakt «
Počet návštěvníků: 1080385   |   Telefon: (+420) 732280846   |   Email:info@montymodel.com