- Při nákupu nad 2500,-Kč včetně DPH Vám nebude účtován poplatek za doručení
Fokker DR I. s AC motorem z CD-ROM
Autor: Ing. Radek Novotný, 17.4.2006
Předem musím podotknout, že tohoto krasavce stavěl můj bratr L. Novotný, několikanásobný mistr ČR v kategorii F3K a výborný modelář. Já jsem si dal jen za úkol ho experimentálně vybavit pohonem vlastní konstrukce, upraveným z motorku z CD-ROM.
Nebarvená stavebnice byla vyrobena dnes již zaniklou firmou (či jen zaniklým oddělěním výroby modelů...) FORMOPLAST. Kvalita stavebnice byla udajně vinikající, s velice věrným zpracováním z dobrého a houževnatého, jemně pěněného poptronu.
Stavba modelu samotná prý byla příjemná a jednoduchá.
Základní parametry modelu:
Rozpětí: 785mm
Délka: 630mm
Letová hmotnost: 366g
Ovládání: směrovka, výškovka, motor
Ostatní výbava: přijímač MMG-R5P, 2x servo TP SG-50 Select., AC reg. MGM Easy12
Tento model jsem obdržel s motorem MBK-350, který byl vyroben stejnou firmou a doporučen jako nejvhodnější varianta pro tyto modely. S vrtulí 10x4,7 a dvoučlánkem dával staticky tah 320g při odběru něco přes 6A. Motor to je dobrý, ale osadit takový model vlastním motorem je VÝZVA!
Po mnoha pokusech a měřeních AC motorků z CD-ROM mechanik jsem dospěl k názoru, že za pokus by to stálo. A zde je výsledek...
Samotný motor je povedený trpaslík s kuličkovými ložisky a ferro-magnetickým prstencem rotoru. Vymontován byl z CD mechaniky značky IMES.
Vnější průměr rotoru je 24mm, samotný stator o průměru 20mm má tloušťku 6mm a nese 25 závitů Cu drátu o průměru 0,315mm zapojených do hvězdy. Vlastní popis způsobu navíjení je popsán v jiném článku "Úprava vinutí AC motoru BL 24-08-21".
Tabulka 1.
Výsledky měření AC motoru.
IMES | pr. 24 mm BB, Tl.6mm | LiPoly 800mAh/10C | |||
CD20/6/25 | 25 z. 0,315 mm CuL | ||||
Vrtule | 6x3 GWS | 6x3 CAM | 7x3,5 GWS | 8x4GWS | 9x5GWS |
Napětí [V] | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
Otáčky [ot/min] | x | x | x | x | x |
Proud [A] | 1,62 | 1,98 | 1,95 | 2,85 | 3,6 |
Stat. tah [g] | 113 | 115 | 135 | 176 | 174 |
St/I [g/A] | 69,75 | 58,08 | 69,23 | 61,75 | 48,33 |
Pin [W] | 11,99 | 14,65 | 14,43 | 21,09 | 26,64 |
Napětí [V] | 11,1 | 11,1 | 11,1 | 11,1 | 11,1 |
Otáčky [ot/min] | x | x | x | x | x |
Proud [A] | 2,8 | 3,33 | 3,32 | 4,8 | |
Stat. tah [g] | 215 | 220 | 252 | 280 | |
St/I [g/A] | 76,79 | 66,07 | 75,90 | 58,33 | |
Pin [W] | 31,08 | 36,96 | 36,85 | 53,28 |
Motor je vlepen vteřinovým lepidlem do uhlíkové trubky, jejíž délka je v tomto případě přesně určena vzdáleností motorové přepážky od přední hrany motorového krytu. Na druhé straně je trubka vlepena stejným lepidlem do trojcípé laminátové příruby (zakoupeno v některé modelářské prodejně...). Tato konstrukce je dostatečně odolná a slouží téměř půl roku bez jediného problému.
Jiný CD motorek, běžně s kluznými mosaznými ložisky, lze rovněž použít, jen jej musíme sem tam promazat řídkou vazelínou nebo olejem (do šicích strojů).
Dle výsledků jsem vybral vrtuli GWS 8x4HD, a pro pohon tříčlánek DYNAM 800mAh/10C a 850mAh/15C. Staticky má motor odběr 4,8A, při kterém se motor po cca. 15s začne zahřívat. Za letu odhaduji odběr někde kolem 4A, s ohledem na malou rychlost letu, veliký čelní odpor a samotnou hmotnost modelu. I s plným plynem se motor hřeje za letu jen mírně, a není zde žádné nebezpečí přehřátí.
Nicméně, model s tímto motorem skutečně létá! Za letu vypadá absolutně fantasticky, a je schopen startovat (s citem) i z nízce střižené trávy. Akrobacie je v tomto případě nesmysl, zvláště když Fokker bojuje i s jakýmkoliv větrným poryvem. Přistávání je rovněž efektní, a je nutno přistávat pod malým plynem. Doba letu je 15 - 18minut.
Nyní plánuji navrhnout pohon na základě motoru BL 24-08-21. Tento motor má velice nízkou hmotnost, a svou konstrukcí se dobře hodí pro upevnění na přední motorovou přepážku Fokkeru. Svým průměrem statoru 24mm si také lehce poradí i s vrtulemi větších průměrů a pohonem na 2-článek LiPol.
4.6.2007
Dnes jsem nainstaloval a ke své plné spokojenosti otestoval zmiňovaný motor BL 24-08-21 ve Fokkeru. Původní vinutí 21-závity do trojúhelníku jsem odstranil a nahradil ho vinutím o 15 závitech drátu 2x0,32mm zapojeným do hvězdy. Popis úpravy vinutí přinášíme na jiném místě webu. Důvod výměny vinutí byl zřejmý - chtěl jsem použít staré LiPol 2-články, které nebyly schopny dodávat stabilně více než 7A bez nadměrného zahřívání, a také použít vrtuli o průměru 9 palců, tedy konkrétně 9x4,7SF. Vrtule menšího průměru vykazuje zbytečné ztráty u tohoto modelu s tupým čelem s velkým čelním odporem a na druhou stranu větší vrule než 9 palců zase již nepůsobí dostatečně maketově.
Montáž samotné příruby na čelní přepážku modelu je jednoduchá, pouze třemi malými vruty. Nově navinutý motor v kombinaci se starým měkým dvoučlánkem 1200mAh/8C a vrtulí 9x4.7 SF dává modelu dostatečnou sílu pro létání i za mírného větru a i pro přemet z přímého letu. Max. statický odběr se pohybuje kolem 6A, za letu je to ještě o cca. 1A méně, což umožňuje až 20 minutové lety. Model ůplně v pohodě startuje na půl plynu z posekané trávy a na malý plyn krásně pomalu dosedá při přistání. Jeho minimální rychlost s malým plynem a lehkým přitažením je zhruba stejná jako rychlost želvy na procházce...
Původně instalovaný CD motorek těď plánuji použít v malém EPP modelu FW-190, který je již ve fázi výkresu. Vinutí bude samozřejmě upraveno dle nových požadavků na odběr, velikost vrtule, použité zdroje a rychlost modelu.